Uncategorized

van Vinyl tot Chip

Wat verandert de wereld toch snel. Ik kan me nog de tijd herinneren, dat ik mijn opgenomen TDK-bandjes van de leukste vrijdag radiosjow afspeelden op mijn walkman. Elke vrijdagavond zat ik om 19.00uur klaar om mijn 2 bandjes van 90 minuten in de stereo-set van mijn vader te stoppen en net na het nieuws op rec te drukken. En vervolgens om 19.45uur snel van kant A naar B te switchen, om vervolgens tegen 20.00uur even op pauze te drukken en deze handelingen om 20.35, 21.00uur en 21.20uur nogmaals te herhalen. Jarenlang heb ik de Curry & van Inkelshow opgenomen, om tot aan de volgende vrijdagavond de muziek en het geouwehoer, de effecten, in de minimix van Ben liebrand, de rubriek:”en deze is voor jou”, de wind door je haargevoel-muziek te beluisteren. De laatste uitzending heb ik nog steeds op tape. Toen de portable CD-speler op de markt kwam, was ik niet de vlotste met aanschaffen. Tijdens mijn studietijd heb ik nog van zo’n “handig” apparaat gebruik gemaakt. Toch is het in 1991 dat ik van een vriend van mij, genaamd DJ Bertus, leer hoe ik de oerdegelijke vinylplaaten kan mixen. Hij werkte in een kleine studentendisco in Den Haag met de naam de Maliehut. En voor openingstijd gingen we samen oefenen op de overgangen. Samen met Bertus heb ik nog 3 introductiekampen van mijn studentenvereniging gefungeerd als DJ. Ons duo heette Sirk en Sark (hou er een spiegel bij en je herkent een clubje springende jongetjes die maar 2 hits hebben gescoord). Nou vraag je ondertussen: waar wil je hier mee naar toe? 2 jaar geleden heb ik kennis gemaakt met de iPod. Een leuke muziekdoos met veel mogelijkheden. Ik had de iPod te leen en er stonden 1500!! nummers op. Genoeg om naar te luisteren. Alleen toen de eigenaar de iPod terug wilde, was ik toch wel weer gewend aan portable muziek. Maar bij zo’n iPod had ik toch weer zo’n portable CD speler gevoel: groot, lomp, zwaar. Toen ben ik op internet op zoek gegaan naar mp3 spelers en ben toen uitgekomen op de Creative Zen Stone. Heerlijk licht, makkelijk te vervoeren en de hoeveelheid muziek die er op kan, is nog te overzien, zo’n 250 nummers. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Onlangs heb ik een aantal leuke CD’s geript (Julio Iglesias, Il Divo, Luther Vandross, Earth, Wind & Fire, etc.) voor mijn ouders. Zij hebben nu allebei ook een mp3 speler. Het is nooit te laat om mee te gaan met speed of technology. Alleen moet ik nog wel bekennen, dat mijn mobiele telefoon een Samsung Palet uit 2004 is. De batterij doet het nog fantastisch en ik heb net weer een sim only besteld voor 2 jaar. Voor mij nog geen uitgebreid toestel. Het is wel duidelijk. Ik hou van functioneel, eenvouding , licht en klein.
Geef een reactie

