2012, bucket list, Life, maak er iets leuks van

Dik Bruynesteyn

image

Gisteravond hoorde ik dat mijn striptekenheld Dik Bruynesteyn is overleden. Christel vertelde dat dit bericht op Twitter staat. En dan ga ik toch weer even denken aan mijn jongere jaren.

Ik heb verschillende stripboeken van Appie Happie en gelukkig ook de laatste versie van een aantal jaar geleden. In mijn tienerjaren knipte ik elke dag een strookje uit de Haagsche Courant van een strip van Appie Happie. En deze bewaarde ik in een grote sigarendoos. Waarschijnlijk ligt die nog bij mijn ouders.

Daarnaast was Dik Bruynesteyn mijn inspiratie voor het striptekenen. De tekening van Appie Happie hierboven heb ik vanochtend gemaakt. Ik heb het gezicht van Appie Happie zelf wel honderden keren getekend en het was ook geen moeite om zijn hoofd in 10 seconden te tekenen. Zelf heb ik ook nog een stripverhaal getekend: Appie Happie en de Engelse goaltjesdief. Volledig getekend, met een fineliner de potloodlijnen overtrokken en ingekleurd met kleurpotlood.

Zijn karikatuurstijl was eenvoudig, maar zo goed herkenbaar. Menigmaal heb ik gezichten van bekende Nederlanders nagetekend om te oefenen. Gelukkig is er nog veel materiaal terug te vinden.

Dik’s digitale domein is opgezet door Ruud Gosse & Jan Ferwerda : dikbruynesteyn.nl

1 thought on “Dik Bruynesteyn”

Geef een reactie

