Life, persoonlijk

Mijn meest favoriete woord is

image

Op een reclamebord kwam ik mijn naam tegen. Door er naar te kijken, gaf het toch een bekend gevoel.
En zo is het met iedereen. Bij onze geboorte krijgen we van onze ouders een voornaam, waar we, normaal gesproken, onze hele leven aan vast zitten.

Dit gaat verder doordat er een bijnaam of gedeelte van onze naam wordt gebruikt om onze aandacht te vragen. Zodra we onze naam horen, spitsen we onze oren of draaien ons om. Want we reageren op het geluid van onze naam. Om even een rijtje op te noemen van mijn (bij)namen: Tinus, Superman, Golden Wonderboy, B9, Tien, Zus, Don, etc…
Verzin het maar en ik reageer op al deze geluiden.

Het leuke van netwerken is, dat we bij een ontmoeting elkaar de hand schudden en daarbij onze namen noemen. Hoe vaak komt het voor dat je de naam niet goed hebt gehoord. Dat kan betekenen dat je de naam van iemand niet meer gebruikt in het gesprek en later bij de volgende ontmoeting met je mond vol tanden staat, want je weet de naam van die persoon niet. Nog erger is een verkeerde naam noemen in een gesprek, nadat je aan elkaar bent voorgesteld.

Dit zijn pijnlijke situaties. Excuses of iets als ik ben je naam vergeten, maken het niet beter of zelfs slechter.
Daarnaast maken we regelmatig gebruik van gespreken berichten per email, sms, whats app of ander sociale media.
Hoe vervelend is het om je naam verkeerd gespeld te zien. Nou heb ik daar weinig last, maar vraag maar aan mijn partner Christel of is het Kristel of Cristel.

Ik geef voor dit pinksterweekend een tip mee om bij alle nieuwe mensen die je gaat ontmoeten, goed te onthouden:

Bedenk dat iemands naam voor die persoon het belangrijkste en lieflijkste geluid is!

Meer tips haal je uit dit boek:


Geef een reactie

