Martijn van der Horst

Waarom zeggen mensen je i.p.v. ik?


Say: “I”. Ik was van de zomer als toerist in Amsterdam. Althans zo voelde ik mij wel. Samen met mijn schatjes zijn we ook op een rondvaartboot geweest. Erg leuk om de hoofdstad vanaf het water te bekijken. De overige uitstapjes die ik had dit jaar naar Amsterdam, waren naar evenementen en seminars. Dus ik heb mij prima vermaakt op deze zomerse dag als toerist. Tot zover de uitleg van dit Ik-verhaal bij deze Ik-foto.

En jij? Spreek je regelmatig over een ander als je het over jezelf hebt. Zodra mensen een presentatie geven of een interview, hoor ik vaak dat men in de je-vorm gaat spreken. Dan komt het verhaal minder persoonlijk over.
Het blijft dan leuk om te antwoorden met :”daar heb IK geen last van” of “daar was IK niet bij”.

Hoe onbeleefd het ook is om altijd over mezelf te praten, vind ik mezelf toch de belangrijkste persoon in mijn leven.
En let maar op wat mensen doen met wie JIJ in gesprek bent. Zij nemen het gesprek over om over zichzelf te praten of ze gebruiken jouw voorbeeld om jou te vertellen dat ze zelf ook zo’n soort ervaring hebben. En vertellen dan wat zij van hun eigen ervaring vinden.

Valt jou dat ook op? Zo niet, let er maar eens op de komende tijd. Of misschien doe JIJ het zelf 🙂

Geef een reactie

