bucket list, Martijn van der Horst

Sparen of aflossen?

image

That’s the question ! En dan zijn we nog maar net een half jaar de eigenaar van een nieuwe woning (of is de bank/geldverstrekker de eigenaar 😉
Het kopen van een aanbieding op de woningmarkt heeft zo zijn voordelen. Vooral qua hypotheek bedrag 🙂

Onlangs heb ik binnen een aantal dagen (inclusief het weekend) 2 boeken van Gerhard Hormann gelezen. Het eerste boek zegt het al Hypotheek vrij. Dat is toch wel het streven binnen 10 jaar. En met een lineaire hypotheek maakt dat wel wat makkelijker.
En tuurlijk zijn er voors en tegens, zoals rente aftrek en dat ik mijn geld anders kan besteden.
Maar zodra we de laatste Euro hebben betaald, is het huis 100% van ons en hoef ik geen maandelijkse betaling meer te doen om in een huis te wonen.

Denk daar maar eens over na. Geen maandelijkse hypotheekbetalingen meer. En reken dan even uit hoeveel uur je minder hoeft te werken. ….En???

Dat maakt het leven dan toch wat anders. Met die gedachte is het 2e boek Helemaal vrij! geschreven. Nou duurt het nog wel even, voordat ik AOW mag ontvangen, maar dat wordt bepaald door de overheid. Door zelf mijn financiën in eigen hand te nemen, wordt de mogelijkheid van een deeltijdpensioen gecreëerd.

Door nog even te bladeren in een reismagazine, dacht ik nog: Er is nog zoveel te zien en te doen op deze wereld. En als ik kijk naar mensen die met pensioen zijn, moet ik maar eerder gaan genieten van al het moois op de wereld.

Om te beginnen ga ik 2 dagen per maand minder werken. Het is een beginnetje, maar ik weet er wel raad mee.

Tijd is de nieuwe luxe.

image

1 thought on “Sparen of aflossen?”

Geef een reactie

