De TAO van het coachen

Het is zondagmiddag. In de ochtend heerlijk getraind met mijn softbalteam en na de lunch nog wat huishoudelijke werkzaamheden gedaan. De zon staat hoog aan de hemel. Ik wil even genieten van het mooie lenteweer en loop langs de boekenkast.
En ik trek het boek De TAO van het Coachen uit de kast. Een boek dat zomaar bij de kringloop vandaan komt. In ieder geval krijgt dit boek weer een kans om gelezen te worden.

In mijn rijkelijke leven heb ik toch vele mensen kunnen coachen en deed ik dat op een voor mij natuurlijke manier. Uiteraard was ik wel bekend met de Hamburger-methode en vroeg ik mij altijd af hoeveel procent van de tijd de coach aan het woord is t.o.v. de tijd dat de gecoachte persoon aan het praten was. Ik leef bij de stelling: Coachen is vragen stellen. En het antwoord komt van de gecoachte persoon zelf.

In het boek van Max Lindsberg werd ik meegenomen met het verhaal van Alex, die als manager, nieuw bij een bedrijf komt. Overigens heel fijn om de theorieën van de verschillende coachsituaties eerst in het verhaal te lezen, om aan het eind van elk hoofdstuk de theorie beschreven te krijgen.

De basis van het boek en het coachen gaat uit van twee stellingen:

  1. Vergroot uw doeltreffendheid als een leider
  2. Help anderen bij hun ontwikkeling en groei

Eén van de kernpunten in het boek geeft duidelijk aan wat de eerste stap is, die je als een goede coach dient te doen: Stel vragen – vertel niet zomaar wat iemand moet doen – als u anderen helpt hun vaardigheden te ontwikkelen.

Alleen al op dit gebied heb ik veel “coaches” de mist in zien gaan. Ook bij navraag van gecoachte personen bleek dat de coaches veelvuldig aan het praten waren en weinig vragen stelden. En er worden wat mensen gecoacht in al die bedrijven in Nederland. Meestal als extra taak van een leidinggevende of manager. En dan vlak voor de deadline nog even met elk teamlid een functioneringsgesprek er doorheen jassen.

Ik hou van simpel en eenvoudig en voor iedere manager, coach of leidinggevende wil ik dit boek adviseren. Alle denkbare situaties komen aan bod, waarbij een duidelijke uitleg wordt gegeven van de coachingstechniek. En het hoeft niet veel tijd te kosten om de mensen in je team op een goede manier verder te helpen met hun ontwikkeling. Soms heb je maar een paar minuten nodig om iemand de juiste richting te geven.

 

 

 

 

 

Gepubliceerd door Martijn van der Horst

mezelf, partner, vader, levensgenieter, softballer, netwerker, ondernemer, blogger

Plaats een reactie