3 tips voor meer rendement uit je spaargeld

Waar gaat het heen met de spaarrente? In ieder geval richting het nulpunt. Al een aantal jaar zie ik het rentepercentage op onze spaarrekening steeds lager worden. Elke keer gaat het met een tiende procent naar beneden.

Voor de vrij opneembare spaartegoeden krijg je op dit moment in Nederland hooguit nog 1% rente. En het laagste is 0,20% rente. In beide gevallen komt het er op neer, dan ons spaargeld minder waard wordt vanwege de jaarlijkse inflatie.En dat is toch ook zonde van het geld 🙂 Maar wat levert nog wel een leuk rendement op? Hieronder volgen 3 mogelijkheden.

Eén van de eenvoudigste manieren om een beter rendement op je geld te krijgen, is het doen van boodschappen. Een activiteit die we regelmatig doen en zorgt voor het noodzakelijke eten en drinken, welke wij dagelijks consumeren. En dan net voordat ik ga afrekenen, krijg ik altijd de vraag: “Wilt u er ook zegels bij?” Vaak hoor ik mensen zeggen : “Nee, dank je” Ik ben dan verbaasd. Waarom dan niet?  Omdat een zegel 10 cent kost? Of het likken aan een zegel vies is? Zeg het maar.

Ik spaar bij twee winkels, waar ik boodschappen doe. Neem eerst de Jumbo. Daar krijg ik voor het sparen van € 25 bij inleveren van een boekje € 26 terug. Dan kan je zeggen, het is maar een euro!! Maar het rendement is wel 4%. En bij de Appie spaar ik tot € 49  en vervolgens doen ze mij er € 52 voor terug. Een rendement van 6,1%!!

20160607_070224.jpg
Zegelboekjes AH en Jumbo

Een andere aanbevolen manier is beleggen. Daarvan zijn vele soorten en maten in de financiële wereld. Je kan er voor kiezen op wat voor manier je gaat beleggen en met welk risicoprofiel.  Uiteraard is het hoe meer risico, hoe hoger het rendement. Maar er zit een keerzijde aan beleggen, en dat is dat het ook verlies op kan leveren. Je hebt als aandeelhouder meestal niet in de hand wat er op de markt gebeurd of binnen het bedrijf waarin je investeert. Dan zijn er mogelijkheden om het verlies te beperken, maar toch is dat niet de intentie met ons spaargeld.

Mocht je de afgelopen 4,5 jaar hebben belegd op de meest bekende index van Nederland, de AEX, dan had je een rendement van 24,7% gehaald. Dat is toch best leuk.

Stijgende rente

Tegenwoordig wordt er veel gedaan aan crowdfunding. Bedrijven willen op deze manier aan meer kapitaal voor hun bedrijf komen, door gebruik te maken van de “crowd”, oftewel het volk (en investeerders). Ook daar worden diverse rendementen beloofd vanaf 4%. Het blijft altijd een risico om te investeren in een nieuw bedrijf. Zeker als ik niet weet, of het bedrijf een succes wordt.

Zelf ben ik een bedrijf tegengekomen, die zich bezig houdt met het recyclen van plastic. Een product waar we dagelijks mee te maken hebben. Kijk maar in je boodschappenkar en zie welke producten verpakt zijn in plastic.

Ook dit bedrijf wil werkkapitaal binnen halen en laat mensen ook meedelen in de winst. Het proces van plastic rommel naar verkoopbare korrels neemt bij Recyclix  5 weken in beslag. Gedurende die 5 weken wordt er op twee momenten rendement uitgekeerd. Na 3 weken 6% en na 5 weken nog een extra 8%. Dus in totaal 14% over het geïnvesteerde bedrag. Vervolgens kan je hetzelfde geïnvesteerde bedrag nogmaals 5 weken laten renderen tegen weer 14%. Reken zelf maar uit wanneer je na een jaar 10 keer rente hebt gekregen over je initiële investering.

Ik heb na 5 weken mijn eerste 14% rendement ontvangen 🙂

Disclaimer: Uiteraard ben ik mij bewust van de risico’s van het investeren in een Pools recycle bedrijf via internet. Ik heb wel meer (financiële) risico’s genomen in mijn leven. En  wat is een leven zonder avontuur en wat uitdagingen 🙂

Maar nu nog even een serieuze tip: investeer of beleg alleen met geld wat je niet direct nodig hebt.

Gepubliceerd door Martijn van der Horst

mezelf, partner, vader, levensgenieter, softballer, netwerker, ondernemer, blogger

Plaats een reactie