Leiderschap in de 21ste eeuw

20160522_074532.jpg

Het internet is eigenlijk een grote bibliotheek inclusief alle reclame waar we op getrakteerd worden 🙂 Ik weet niet eens meer waar ik de informatie van dit boek vandaan heb gehaald. Maar wat ik dan heel snel doe, is het opschrijven van de auteur en titel.

In dit geval surf ik naar de website van mijn eigen bibliotheek en de zoekfunctie geeft aan of dit boek ergens in de provincie staat. En ja, dat was het geval. Dus reserveren en laten bezorgen bij de lokale bieb. En ik hoef het boek alleen uit de kast “Reserveringen” te pakken en langs de scanner te halen.

Dit boek over leiderschap is geschreven in de vorm van een verhaal. Naast de inzichten over modern leiderschap ben ik meegenomen in het verhaal van de zakenman Thomas Derale, die in zijn laatste levensfase zit en met zijn protege Joe de successen en de manier waarop het tot stand is gekomen, nog een keer doorneemt.

Het mooie aan dit boek is, dat de wijze waarop Thomas leiding geeft aan zijn bedrijven, totaal anders is, dan ik in de praktijk heb meegemaakt. Belangrijk is de RVB, nee niet de Raad van Bestuur, maar de Reden van Bestaan. Oftewel het waarom we iets doen, ondernemen of willen zijn.

Daarnaast wordt er gesproken over de Big Five for Life, een link naar de vijf belangrijkste dieren in Afrika, die iedereen op safari gezien wil hebben, maar in dit verhaal het gaat om de vijf grote levenswensen die je wil vervullen. Wat wil je hebben gedaan, gezien of beleefd voordat je weer afscheid neemt van je aardse bestaan, de ultieme  bucket list dus. En een mooie metafoor in het boek komt met de vraag : Hoe ziet jouw persoonlijke museum er uit aan het eind van je leven?

Ook komt er een andere kijk op productiviteit, winstgevendheid en werknemers aan bod, wat een stijgende levenscurve is en hoe een nieuw bedrijf kan ontstaan, uit een huidig bedrijf met de juiste mensen, die dit nieuwe bedrijf gaan leiden.

Ik vond dit boek zeker de moeite waard om te lezen. Binnen drie dagen had ik dit boek uit. En zo nieuwsgierig en leergierig als ik ben, heb ik een ander boek van deze auteur, the Why  Café al weer gereserveerd 😉

 

Gepubliceerd door Martijn van der Horst

mezelf, partner, vader, levensgenieter, softballer, netwerker, ondernemer, blogger

Plaats een reactie