Wie is jouw goeroe?

tony robbins

Een mooi moment hebben we gekozen om samen op de bank in deze vakantieperiode de documentaire “I am not your guru” te bekijken op Netflix. Een “behind the scenes” film van een 5 daags event, genaamd Date with Destiny en dit evenement wordt gegeven door Tony Robbins. Een wereldwijd bekende motivational speaker en naar mijn mening uniek in zijn aanpak.

In de documentaire zijn we meegenomen in de verhalen van diverse mensen en hun problemen op allerlei gebied van hun leven. Boeiend om te zien, hoe de aanpak van Tony is en het wordt snel duidelijk, dat zijn jarenlange ervaring met de psychologie van mensen hem helpt, snel tot de kern van het probleem te komen.

Mijn eerste ervaringen met Tony Robbins dateren uit de jaren 90. Zijn eerste boek over NLP had ik reeds tijdens mijn studietijd in bezit. Sindsdien is mijn interesse voor persoonlijke ontwikkeling gewekt. Om een aantal jaar later in Brussel deel te nemen aan zijn meerdaags evenement: Unleash the power within.

Een memorabel onderdeel van dat programma is de Firewalk: lopen over hete kolen. Een bijzondere ervaring, welke ik sindsdien meerdere keren heb mogen meemaken (zonder mijn voeten te verbranden 🙂 ) Ook onder leiding van de welbekende Nederlandse Spin off Emile Ratelband heb ik met de mantra IJS, IJS, IJS mezelf bewezen, dat mijn gedachten mijn lichaam kunnen controleren.

Maar om nou te zeggen, dat zij voor mij een goeroe zijn? Nee, zo heb ik dat nooit ervaren. Blind achter iemand aanlopen, dat zit niet in mijn aard. Op het pad van persoonlijke ontwikkeling heb ik wel diverse mentoren, waar ik graag naar luister of kijk. Maar als ik een persoon mag noemen, waar ik veel aan heb gehad en die in alle rust en kalmte de filosofie van het leven uitlegt, is het Jim Rohn. Voor velen een groot voorbeeld, die zijn wijsheden heeft overgebracht op een nieuwe generatie motivational speakers.

Er is maar één goeroe in het leven. En die goeroe zit in jezelf 😉

Mocht je deze documentaire nog niet gezien hebben, een kleine waarschuwing vooraf: Probeer het maar eens droog te houden in die 2 uur 😉

 

 

Gepubliceerd door Martijn van der Horst

mezelf, partner, vader, levensgenieter, softballer, netwerker, ondernemer, blogger

Plaats een reactie