Het waarom van deze cirkel

imageKen je dit plaatje al? The Golden Circle van Simon Sinek. Ik kom ‘m regelmatig tegen. Voor het geval je de uitleg nog niet kent, verwijs ik je naar zijn uitleg op Youtube. Ik heb in mijn leven hele ingewikkelde concepten gezien om iets duidelijk te maken. Maar deze eenvoudige weergave, raakt alles letterlijk en figuurlijk in de kern.

Wanneer ik op een feestje ben of op een netwerk evenement, dan is altijd de eerste vraag die een persoon stelt, met wie ik kennis maak: “En wat doe jij?” Best een directe vraag en het leidt (bijna) altijd naar een antwoord met een beschrijving van een werkfunctie of een veel te lang woord voor een jobtitel. Meestal wordt daarbij ook de naam van het bedrijf genoemd.

Dan gaan we de volgende fase in met: “Oh interessant”. En hoe en wat houdt jouw functie precies in?” Vervolgens gaan mensen op een technische en niet – Jip en Janneke achtige manier uitleggen, wat ze voor de kost doen. Soms verhelderend, soms interessant en soms dwaalde mijn gedachten af naar een andere plek.

Maar mij is nog nooit gevraagd waarom ik doe, wat ik doe. Best gek eigenlijk, aangezien het waarom de drijvende, motiverende kracht is, achter alles wat we doen. Als klein kind kunnen we er geen genoeg van krijgen:”Maar waarom dan?” En dit meerdere keren herhalen om hun natuurlijke drang naar het leren van nieuwe dingen en het willen begrijpen daarvan.

Naarmate we ouder worden, komt de waarom-vraag steeds minder vaak aan bod. Zonde eigenlijk, want het geeft toegang tot onze diepste verlangens en gevoelens. In het informatietijdperk kunnen we onze drang naar meer informatie dagelijks via internet uitgebreid voeden. Ik kan er over meepraten 🙂 En de meeste communcatie gaat gepaard met veel wat en hoe. Bekijk bijvoorbeeld eens je conversaties op Whats app.

Ik wil jou het volgende voorstellen. Stel eens wat vaker een waarom-vraag. Het zal zeker tot een leukere conversatie leiden.

En waarom heb ik de tijd genomen om deze blog te schrijven? Ik wil het concept van Simon Sinek doorgeven en wil jou inspireren om meer na te denken over waarom jij doet, wat je doet. En ik wil ook mezelf inspireren door meer te luisteren naar mijn eigen kern, mijn hart.

Gepubliceerd door Martijn van der Horst

mezelf, partner, vader, levensgenieter, softballer, netwerker, ondernemer, blogger

Plaats een reactie