Wat wij van de Amerikanen kunnen leren

ricknieman

Na een weekje vakantie in Milaan, zag ik dit boek bij mijn ouders liggen. Beide hadden ze het uitgelezen en met een treinreis van 3 uur voor de boeg, leek mij dit een interessant boek om te gaan lezen. Het onderschrift zegt: een optimistisch verhaal over het beloofde land. Ik ben dol op positieve en optimistische verhalen. Daarnaast kom ik ook graag in de USA en ben ik bijna mijn hele leven liefhebber en beoefenaar van een Amerikaanse sport.

Zo vlak voor de Presidents Verkiezingen, waarbij we selectief door de media worden voorzien van “nieuws”, krijgen we uiteraard een eenzijdig beeld van hoe dit enorme land in elkaar steekt. Deze beperkte media-aandacht zorgt er ook voor, dat wij een mening gaan vormen. Maar ja, weten wij alle feiten?

Rick Nieman en zijn vrouw Sacha de Boer, beide bekend als nieuwslezer zijn afgelopen zomer, 2 maanden, zelf op onderzoek uitgegaan in de Verenigde Staten. Als een goed journalist duik hij dieper in de materie en haalt meer feitelijke informatie naar boven. Naast de feiten is het ook een vermakelijk boek met allerlei verhalen over hun verblijf deze zomer in het land van “the American dream”.

Diverse onderwerpen passeren de revue. Uiteraard de politiek wordt belicht en waarom de Verenigde Staten een duidelijker politiek kiesstelsel hebben.  Het zogenaamde oppervlakkige of toch vriendelijke gedrag door de personen, die service verlenen tijdens hun werk. De vaderlandsliefde, die er in het “echte” Amerika heerst en hoe zich dat verhoudt tot bijvoorbeeld ons “Oranje”.

Als laatste wordt er aandacht besteed in dit boek aan ondernemen. En het bereiken van succes met het opbouwen van een bedrijf. Iets waar in Amerika veel waardering voor is. Ook worden de feiten getoond, waarom er zoveel wereldwijde succesvolle bedrijven in Amerika ontstaan. Ik lees ook met regelmaat, dat Nederlandse ondernemers juist met hun bedrijf naar Amerika gaan uitbreiden en zelfs vestigen, omdat daar het ondernemersklimaat beter is.

Moet je dit boek lezen? Alleen voor de geïnteresseerde liefhebber is het een leuk boek, waarin een andere kant wordt belicht van een land, dat nog steeds the American Dream kan laten leven voor velen.

Gepubliceerd door Martijn van der Horst

mezelf, partner, vader, levensgenieter, softballer, netwerker, ondernemer, blogger

Plaats een reactie